Min lesbiska dotter

2010-11-11 | 09:41:27
För en tid sedan i en av våra genusdiskussioner så berättade min kompis om sin dotter Märit och hennes dagiskompis Zack. De hänger ihop jämt på dagis, leker och pratar. Då och då håller de varandra i handen. Därför har personalen på dagiset bestämt att de är kära i varandra. Så nu är de dagis lilla kärlekspar. De gillar ju varann och är av olika kön så då måste det ju vara så. Eller?

Då undrar jag lite försynt om min dotter är lesbisk? För hon brukar krama Amanda ibland när de ses på dagis på morgonen, och sist när vi var hemma hos Alice så höll de varandra i händerna och dansade jättemycket. Så då måste ju de vara kära. Eller?

Måste vi pracka på våra barn heteronormen ända från dagis? Är det konstigt att vissa skäms och inte vågar tala om sin eventuella homosexualitet när de blir blir äldre, om de redan på dagis (och tidigare än så) blir så inpräntade i hur man ska och inte ska vara?

Och inspirerad av Bambi frågar jag dessutom, är det konstigt att det finns så mycket svartsjuka i förhållandena nuförtiden, när man från början får lära sig att en kille och en tjej inte kan vara kompisar utan att de automatiskt måste vara kära i varandra om de umgås?


Kommentarer
Lina

Jättebra inlägg! Håller med dig, vuxna har en tendens att överföra sina föreställningar på barnen och tolkar då två tjejers kärlek som vänskap och en tjej och en killes vänskap som kärlek.

Jag tycker det är fel, det är att ta ifrån dem rätten att få vara kompisar, då man måste lägga in en värdering att de är kära. Detta medför också att det blir så uppdelat när barnen leker, de har lärt sig att kompis är man med de av samma kön.

2010-11-11 @ 10:37:28
URL: http://ladylinas.blogg.se/
LADY DAHMER | Confessions of a Neurotic Attentionwhore

Ha! Jag skrev om precis samma sak idag. Jag blir så jävla less på det där tramset. Varför kan flickor och pojkar inte vara vänner utan att en massa romantiskt dravvel ska blandas in? Vad lär det egentligen ungarna?



Nej, sluta pracka på dem heteronormen och låt dem utveckla sin sexualitet och sina vänskapsrelationer utan en massa krav och förväntningar!

2010-11-11 @ 10:41:15
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Studentmamman

Jag tror det är jätteviktigt att visa barnen att man kan ha vänskapsrelationer med både könen, precis som att man kan ha kärleksrelationer med båda.



Vad är det för pedagoger som sätter den stämpeln på barnen? En av deras viktigaste uppgifter är ju ändå att motverka stereotypiska könsroller inom förskolan och visa på olikheterna som finns inom samhället.

2010-11-11 @ 12:12:52
URL: http://www.studentmamman.se
Frida L

Otroligt viktigt! Inte bara präntar man in heteronormer, man skriver också barnen på näsan att de har en relation till någon. Det kan få större konsekvenser än många anar, när barnet växer upp och som ungdom (eller till och med fortfarande som vuxen) inte förstår varför man inte funkar som man "ska" i relationer, oavsett relationens art.

Lever själv med arbetet att försöka sudda ut normbilder som jag fick på dagis efter att ha haft en "käresta" som jag egentligen bara kände mig dominerad av och inte alls gillade. Tack för det, vuxenvärlden...



Mycket bra att du tar upp diskussionen kring detta! :)

2010-11-11 @ 15:53:47
Fredde

Pracka på heteronormen? HomoSapiens existerar pga av heteronormen så om det är något jag flaggar för så är det just det. Samtidigt vill jag säga att jag försvarar valfriheten.

Jag frågar bara en sak, är det bättre att uppfostra barn enligt genusmodellen än att uppfostra utefter det etablerade? Handlar det inte bara om vad man själv är övertygad om? Jag tror att det finns lika många som tycker tvärt om, men vem har rätten att skapa en sanning för alla? Titta bakåt på historien hur övertygade vi människor alltid varit och se idag hur mycket vi föraktar det vi var övertygade om då.....

Bara en tanke....

2010-11-11 @ 16:32:42
Sandra Johansson

Tack Catrin!! Jättebra inlägg, så tänkvärt och viktigt!

2010-11-11 @ 19:54:39
Syster C - långt ifrån lagom och nästan perfekt...

Tack för alla fina kommentarer! Fredde, eftersom du försvarar valfriheten, så borde du ju även försvara genustänket. Eftersom det är just valfrihet det handlar om:-)



2010-11-12 @ 08:31:45
URL: http://systerc.se
Camilla E.

Bra skrivet!



Du en annan sak. Jag har ju min lilla blogg som du vet. Den är låst nu av olika anledningar. En är att jag vill sätta namn på bilderna så att inte folk kan använda dem (vattenstämpel, vad är det?). Eller de kanske kan använda dem men det står ju mitt namn på dem. Förstår du vad jag menar? (= Hur gör man det? Sen undrar jag hur du fått dit ditt namn så fint längst ner i varje inlägg? Kanske enklast att svara på fb. (= Hoppas ni mår bra! Kram på er

2010-11-12 @ 15:57:08
Fredde

@ Camilla E.

Om du tagit bilderna så har du per automatik Copyright på dem. För att göra det självklara tydligare så kan du skriva in © Camilla E i ett av hörnen. Oavsätt om du gör det eller inte så äger du rätten till bilderna så ingen får enligt lag använda dem utan ditt tillstånd.(Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 1Kap 1§).

Är det bilder som absolut inte får komma på avvägar så har du ett gratisprog. som kan "vattenstämpla" åt dig här: http://www.idimager.com/?page=freeware

Är du bekant med photoshop csX/Elements är det de enklaste. Bara söka på det så hittar du beskrivning om hur man gör. Lycka till.

2010-11-13 @ 01:55:28


» NAMN:
Kom ihåg mig?

» E-POST: (publiceras ej)

» URL:


Kommentar:


Trackback